Doradca Finansowy - bezpłatne doradztwo finansowe
Bezpłatne doradztwo finansowe

Kredyt hipoteczny z ubezpieczeniem od utraty pracy

Opublikowano: 20-02-2017

Zaciągając kredyt hipoteczny na zakup mieszkania czy domu wielu z nas zastanawia się nad przyszłością. Takie zobowiązania zazwyczaj zaciągane są długoterminowo, na piętnaście, dwadzieścia czy nawet trzydzieści lat. Przez tak długi czas sytuacja finansowa naszej rodziny może się diametralnie zmienić. Istnieje ryzyko utraty pracy przez kredytobiorców, co powoduje trudności w terminowym spłacaniu rat. Na taką ewentualność zabezpieczają się banki i przy kredycie hipotecznym proponują skorzystanie z ubezpieczenia od utraty pracy.

Ubezpieczenie od utraty pracy – kiedy możemy z niego skorzystać?

Banki współpracują z firmami ubezpieczeniowymi i do swoich produktów dołączają usługi ubezpieczeniowe. Ubezpieczenie od utraty pracy to najczęściej oferowany dodatkowo produkt przy kredytach i pożyczkach hipotecznych. Oferowany jest osobom, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę.  W zależności od banku takie ubezpieczenie może być obowiązkowe lub dobrowolne. Niejednokrotnie podnosi one zdolność kredytową potencjalnego konsumenta i zapewnia większe zabezpieczenie dla banku. Klient ma możliwość ubezpieczenia się samodzielnie w innej firmie lub całkowitego zrezygnowania z takiej polisy, jeśli nie jest ona obowiązkowa. Pamiętać trzeba jednak, że banki często podwyższają marżę lub oprocentowanie, a w związku z tym rezygnacja z polisy potrafi być nieopłacalna.

Przez jaki okres chroni nas ubezpieczenie od utraty pracy?

Najczęściej spotykaną praktyką jest ochrona, która obowiązuje przez odpowiedni czas. Co oznacza to w praktyce? Ubezpieczyciele po upływie 30-stu dni od zwolnienia posiadacza ubezpieczenia zaczynają proces spłacania rat zaciągniętego zobowiązania do chwili, aż znajdziemy nową pracę. Jeśli szukanie pracy zajmie nam dłuższy czas, większość firm ubezpieczeniowych oferuje maksymalnie roczną ochronę, dzięki czemu mamy 12 miesięcy na znalezienie nowej pracy, bez obaw o brak środków na spłatę rat kredytu.

Kiedy możemy liczyć na pokrycie rat przez bank?

Aby skorzystać z ochrony musimy spełnić określone warunki. Zależą one od postanowień zawartych w umowie i ubezpieczyciela. Najczęściej jednak nie możemy liczyć na pomoc banku w spłacaniu naszego zobowiązania jeśli sami zwolniliśmy się z pracy, zwolnienie odbyło się za porozumieniem stron, prowadzimy własną działalność i chcemy ją zamknąć. Taka pomoc jest możliwa jeśli naszą umowę wypowie lub rozwiąże pracodawca (bez naszej winy), zakład pracy ogłasza upadłość lub redukuje etaty ze względów ekonomicznych. Co ważne, aby móc skorzystać ze świadczenia musimy posiadać przez okres co najmniej 30-stu dni status osoby bezrobotnej.

Ubezpieczenie od utraty pracy – czy warto?

Stojąc przed decyzją zaciągnięcia kredytu hipotecznego wielu konsumentów zastanawia się czy rzeczywiście warto zapłacić więcej i wykupić ubezpieczenie od utraty pracy. Decyzja zależy od potrzeb i od nas samych. Ubezpieczenie od utraty pracy ma swoje plusy i minusy. Największym minusem jest fakt, żeby z niego skorzystać musimy spełnić wiele warunków. Może się zdarzyć tak, że mimo wykupionej polisy, nie będziemy mogli z niej skorzystać. Warto przeliczyć wcześniej czy będzie dla nas korzyścią, a nie dodatkowym kosztem.

Bartosz
Oceń:
Ocena: 0.0/5 (liczba glosow: 0)
Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *